Siirry pääsisältöön

Vanhat polut, uusi kulkupeli

Ehkä  4-5 vuotta sitten singuttaessani etelän talvien kangistamilla reisillä luisteluhiihtoa Hetasta kohti Pyhäkeroa, pääsin ensimmäistä kertaa ihmettelemään omituisia isorenkaisia polkupyöriä, joita tuli ladulla vastaan. Se oli jännän näköistä menoa, ja sytytti uteliaisuuden. Jostakin ulkomaisilta nettisivuilta löytyi tieto, että fatbike oli homman nimi.

Lieneekö samoihin aikoihin, kun Peltsin Lappi lähetettiin ensimmäisen kerran televisiosta, ja Peltsi ajeli reissujaan niin ikään maastopyörällä, jossa oli tavallista suuremmat renkaat. Se oli sen verran hitaan ja rauhallisen näköistä menoa, että tuolloin päätin hankkia joskus vastaavan vekottimen. Omalla kymmenen vuotta vanhalla Inserallani olin satunnaisia polkujumppia tehnyt, mutta aika nopeasti tuli todettua että näennäisistä maastopyörän piirteistä huolimatta se ei oikein siihen hommaan sovellu. Ainakaan näillä Tampereen seudun kivisillä ja juurakkoisilla poluilla.


Tässä välissä fatbikestä on tullut varsinainen muoti-ilmiö ja kuuma ulkoilutrendi. Katukuvassakin näitä kevyenliikenteenväylien hurisijoita on näkynyt enenevissä määrin. Poluillakin niitä on välillä nähty ulkoilutettavaan. Oma haave on kytenyt jossakin taustalla koko ajan. Välillä on ollut kaikkea muuta mietittävää, ja tämä pyöräasia on jäänyt prioriteettilistalla sivulle 2 tai 3.  

En oikeastaan muista enää miksi juuri viime kesänä syttyi ihan erityisen polttava pyöräkuume. Etenkin Fatbike-kuume. Ehkä siinä on joku algoritmi taustalla, kuten facebook-mainoksissa, mutta jostakin se fatbike nousi taas agendalla etusivulle. Mielenhäiriössäni annoin kuitenkin itselleni luvan alkaa seuraamaan fillarifoorumin keskusteluja. Siellä on yksi petollinen keskusteluketju (varoitus: linkki voi aiheuttaa riippuvuutta ja rahan menoa) joka oli kuin bensaa olisi heittänyt liekkeihin.

Jonkin aikaa lueskeltuani ja pureskeltuani, huomasin että Verkkokauppa.com myy hinta-laatu -suhteeltaan hyviä paksupyöriä. Elokuussa sellainen Silverback Scoop Single lähtikin ennakkotilaukseen, ja noin 4 kuukautta myöhemmin pääsin kasailemaan olohuoneessamme ensimmäistä kertaa kunnon pyörää. Sehän oli kuin eri maailmasta.



Pari viikkoa olemme tämän pyörän kanssa nyt yhteistyötä opetelleet. Investointi tuntuu kannattavalta. Ensimmäisestä lenkistä lähtien tuo pyörä on antanut minun viedä, ja tuntea itseni itseäni paremmaksi maastopyöräilijäksi. Isot ja suurella ilmatilalla varustetut renkaat tarjoavat melkoisesti pitoa ja antavat ajajan virheitä anteeksi. Hiihtoa haittava lumien vähäisyys ei enää harmita, nyt pääsen poluille suoraan kotipihalta tarvitsematta siirtyä esimerkiksi Kaupin tykkilumenladuille. Tämän päivän pyöränlampputarjonta on myös hieman eriä kuin edellistä pyöränvalaisinta ostaessani, ja kuluttajallekin on tarjolla todella tehokkaita tiennäyttäjiä pienessä koossa ja siedettävään hintaan. Näin myöskään pimeä vuodenaika ei muodosta kynnystä lähteä liikkumaan lähiluontoon.

Polkuverkosto tässä asuinympäristössäni on melkein loputon, ja aina riittää uusia paikkoja koluttavaksi. Tampereella on erittäin aktiiviselta vaikuttava MTB-yhteisö, joka tarjoaa myös loistavia polkukarttoja kaikelle kansalle. 

Taidan olla "suossa" tämän homman kanssa, mutta onneksi läskipyörällä matka taittuu vaikeammissakin olosuhteissa.

Pyörän ominaisuuksista en juuri mitään ymmärrä, muuta kuin että hyvin sillä pääsee ja mukava sillä on makkaranpaistoon ajella. Jos joskus opin jotakin tekniikasta, kirjoittelen siitä puolesta sitten lisää. Jos hyvää lamppua etsii, niin Magicshine MS-606 vaikuttaa oikein pätevältä, ja on välillä hyvässä tarjouksessa eräässä norjalaisessa urheilutarviketjussa. 






Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Parkanon Talvikas - Kelpo saapas vaihtelevaan talveen

Taisi olla taaksepäin laskettuna toisen tai kolmannen kesän välisenä harmaana aikana, kun tuli tarve hankkia saappaat joilla tarkenisi tarpeen tullen pakkaskeleissäkin, ja joiden pohja ei olisi hengenvaarallisen liukas. Metsälenkkejä koiran kanssa, satunnaisia metsäsuksilenkkejä, lasten kanssa ulkoilua. Toisin sanoen mukavat, käytössä kestävät liikkumis- ja olokengät talveen. Siinä prinsiippejä kenkien hankinnalle. Kävin kokeilemassa monia kevytsaappaita mm. Hongkongin ja Motonetin valikoimasta. Samoin tilasin kokeiltavaksi myös paljon kehutut Muckbootin talvisaappaat. Muckbootien varret olivat minun lyhyisiin sääriini liian pitkät, ja kengät olivat muutenkin ehkä liian jämerää tekoa minun tarpeisiini. Kevytsaappaat olivat sinänsä hyviä (ja halpoja), mutta niistä, kuten Muckbooteistakin puuttui hiihtorantti, jota tarvitsisinn käytössäni olevilla suksilla hiihtämiseen. Nokian huopavuorisaappailla olen hiihtänyt ja kävellyt pienen ikäni. Ne täyttävät asiansa, ja etenkin irrallinen hu...

Karut mutta mukavat Lundhagsit

T uote: Lundhags High Professional Opti –vaelluskenkä Paino: n. 900 g / kenkä Varren korkeus: 30 cm Kuten jo aiemmin kirjoitin, päätin hankkia elämäni ensimmäisiksi oikeiksi vaelluskengiksi   Erä-lehden testivoittajan isoveljet, eli pitkävartiset Lundhagsin High Professionalit. Lestivalikoimasta leveälestisempi Opti –malli tuntui sopivimmalta kuin tavallinen malli. Seuraavassa yritän luoda pikakatsauksen saappaiden ominaisuuksiin ja käyttökokemuksiin.

Itse tehty risukeitin

Materiaali: Ruostumaton teräs Paino:  282 g Mitat: 120 x 180 mm (+ ruuvit) Valmistus Erätulilla-ohjelman retkinikkarissa esitelty Tee-se-itse -risukeitin innosti minutkin askartelemaan. Ikean ja Nekalan K-Raudan kautta rautasahahommiin. Rälläkän puutteessa päätin kuitenkin yksinkertaistaa mallia hieman. Vedon parantamiseksi kiinnitin ostamani ruuvauslevyt siipimuttereilla Ikean keittiövälinetelineen kylkeen ja leikkasin pihdeillä muutamia ilma-aukkoja isommaksi. Lopputulos ei ollut kovin kaunis, mutta sepä ei ollut tavoittenakaan. Tavoitteena oli saada toimiva risukeitin, jolla voi kiehauttaa metsäreissuilla kahvivedet tarvitsematta sytyttää kunnon nuotiota tai tarvitsematta kantaa kaasukeitintä tai spriipoltinvälineitä mukana. Siinä tavoitteessa onnistuin. Parin testikäytön jälkeen olen vakuuttunut että tämä häkkyrä kuuluu jatkossa vakiokalustooni isommilla ja pienemmillä reissuilla. Sytyttäminen ja polttoaine Olen todennut, että jos poltettavia risuja ja käpyjä o...